🔹🔹🔹Do każdej skargi pacjenta należy podchodzić z ostrożnością❗
W 2017 r. prokuratury w całym kraju prowadziły 5678 postępowań dotyczących błędów medycznych. To o 15 proc. więcej niż w 2016 r. (4963). Wśród nich aż 60 proc. to sprawy ze skutkiem śmiertelnym (3374 postępowania).
Lekarze, pielęgniarki oraz inny personel medyczny jest zobowiązany do działania z należytą starannością.
Jeśli te zasady są naruszane – pacjent ma prawo do złożenia skargi: ustnie, pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Przede wszystkim pacjent jest uprawniony do złożenia skargi do podmiotu leczniczego.
Procedura przyjmowania i rozpoznawania skarg pacjentów nie znajduje uregulowania w powszechnie obowiązujących przepisach – za wyjątkiem określenia obowiązku okresowej oceny skarg pacjentów wpływających do podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą przez radę społeczną tego podmiotu.
Zgodnie z przepisami podmiot leczniczy jest obowiązany umieścić wewnątrz budynków siedziby i jednostek organizacyjnych informacje dotyczące trybu składania skarg i wniosków.
Procedura przyjmowania i rozpoznawana skarg powinna być uregulowana w aktach wewnętrznych podmiotu leczniczego, tj. w regulaminie organizacyjnym albo w zarządzeniu kierownika.
Schemat rozpoznawania skarg pacjenta – opracowanie w PDF: SKARGI PACJENTÓW 1